eBankarstvo

Dionice

IPO (Initial Public Offering) predstavlja prvu javnu ponudu dionica poduzeća kojom se prikuplja kapital potreban za daljnji razvoj poslovanja poduzeća ili se već postojeće dionice poduzeća nude na prodaju široj javnosti. Na taj način se dionice po prvi puta uvrštavaju na burzu. Za IPO se najčešće odlučuju velika javna poduzeća u postupku privatizacije ili privatna poduzeća kako bi osigurala kapital za daljnje širenje i razvoj poslovanja.

SPO (Secondary Public Offering) je izdanje dionica poduzeća čije dionice već kotiraju na burzi.

Dvije vrste SPO-a

  • Izdanje novih dionica na burzi u cilju refinanciranja postojećih obveza ili prikupljanja kapitala za daljnji rast ili širenje
  • Prodaja postojećih dionica od strane jednog ili više većinskih dioničara s ciljem očuvanja tržišne cijene dionica (veći dioničari na ovaj način prodaju svoje dionice kako ne bi direktnom prodajom na burzi srušili cijenu dionice)
  • Privatna ponuda dionica je ponuda ograničenom broju ulagatelja. Poziv na upis dionica upućuje se samo određenom broju ulagatelja (institucionalnim ulagateljima, kvalificiranim ulagateljima, postojećim dioničarima ili zaposlenicima i sl.)
  • Vrijednosni papiri koje izdaje Ministarstvo Financija s rokovima dospijeća od 91, 182 i 364 dana s denominacijom od 100.000 kuna. Upisuju se na aukcijama koje objavljuje Ministarstvo Financija Republike Hrvatske na koje imaju pravo izaći domaće banke i domaće tvrtke. U primarnoj aukciji prodaju se uz diskont, a kasnije se s njima trguje na sekundarnom tržištu.